søndag 25. november 2007

CAPOEIRA

her står alt fortsatt bra til. hatt en lang og fin dag på stranda men sol, sommer og kokkosnøtt. i dag er den dagen jeg har møtt flest tilfeldige kjendtfolk. brasilianerne mener denne byen er liten,(forklaringen er nok at são paulo har 15 millioner) men jeg som er fra lille grimstad er ikke helt enig i at denne byen, som er på størrelse med oslo, er liten! og det sier sitt når jeg på 2 mnd, kun har møtt en tilfeldig kjedtfolk når jeg har gått rundt eller på stranda.(utenom i dag som jeg faktisk møtte 5!!) det er masse folk, og masse nye og vanskelige navn! så kan ikke skryte over ferdighetene med å lære navn, (har nok med å lære portugisisk.) men på barnehjemmet liker de å teste tia synnøve, qual e meu nome?=hva er navnet mitt? jeg har som regel ikke peiling, men spør de stolt igjen om de husker mitt navn kanskje?? er veldig glad i kjetil som er den eneste som uttaler navnet mitt riktig:) og tilbake til de 5 kjendtfolka jeg har truffet i dag. 4 av de er capoeira folk, for jeg og kjetil( som skriver prosjekt om bla capoeira) bestemte oss for å "gå ut i felten", og begynte på capoeira..


capoeira er en sport / dans som er blanding av kampsport, dans, akrobatikk og lek:) vi har også fått capoeia navn, etter tradisjonen, jeg er "lena"(med litt portugisisk utale, blir det mer som -jena- som betyr yhene(eller hvordan det skrives, det dyret i løvenes konge jaffal:P)) grunnen vet jeg ikke, for skjønte ikke hva han sa:P kjetil har fått "hakke hakke spett"(bare på portugisisk) fordi han har rødt hår:P


men dette er en veldig sær og morsom sport, så det er bare å komme seg til nærmeste capoeira klubb og begynne å trene folkens!

her ser dere meg og treneren i aksjon inne i rodaen. ikke at jeg har så peiling ennå. men det kommer seg!



ellers savner jeg grovbrød, og er lei av at folk spør om jeg har smørt meg med solkrem, du er jo så hvit.. i dag kom det tilogmed en rar fremmed mann til meg på stranda og holdt en solkremtube med faktor 50 i handa, og spurte det gode gamle spm- har du smørt deg, du kan få solkrem av meg!(men nei takk til 50, har tenkt å få litt farge jaffal!)

også er jeg veldig glad i kommentarer:D

5 kommentarer:

tonje sa...

hei big søs! høres ut som at du har det kanon! gøy med noen nye sporter da! skriver noe så sinnsykt mye om brasil på skolen nå! har egetproskjekt om det og gruppe proskjekt! så hvis du har noe som er verdt å skrive om så si gjerne ifra;) men håper du koser deg kjempe mye! er det noe spesielt du vil ha til jul...se og hør kanskje???:P store klemmer fra lille søs

Thiago sa...

Next time in Hald you will play capoeira with Puri hahahaha

Thiago sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Thiago sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lena sa...

Gøy å lese... vi opplever mye! :):) Blir gøy å komme tilbake til Hald å høre alt sammen! :)